ایرنا نوشت:

هشدار دمکرات ها به رهبران جمهوریخواه کنگره امریکا در مورد تضعیف دیپلماسی باراک اوباما در قبال ایران و حمایت همه جانبه 150 نماینده توافق هسته ای موجب شکاف شدید و بی سابقه در بین رهبران کنگره شده است.

به گزارش رسانه های امریکا، یکصد و پنجاه نماینده دمکرات روز پنجشنبه گذشته در نامه ای به اوباما مصرانه از وی خواستند تمام راههای دیپلماتیک را برای توافق هسته ای با ایران پیش از دنبال کردن گزینه های سخت تر نظیر تحریم محک بزند که این یک علامت قوی در مورد آمادگی دمکراتها برای ممانعت از هرگونه تلاش و تندروی جمهوریخواهان علیه توافق هسته ای با ایران است.

در حالی که برخی رهبران ارشد دمکرات از جمله نانسی پلوسی نماینده کالیفرنیا ، جیم کلیبرن نماینده کارولینای جنوبی و خاویر بکرا از کالیفرنیا نامه هفتم مه را مورد تایید قرار دادند، جمهوریخواهانی چون استنی هویر ، گروه اقلیت ویپ در کنگره و 'جو کرولی ' از نیویورک و همچنین نایب رییس مجمع دمکراتیک از این کار امتناع ورزیدند.

چنین دودستگی پیرامون طرحی که به کنگره حق دادن رای بالا یا پایین به هرگونه توافق هسته ای نهایی بین ایران و امریکا و پنج قدرت دیگر جهان خواهد داد، وجود نداشت.

هویر و کرولی می گویند آنها خواستار یک راه حل سیاسی هستند ولی تصمیم آنها برای چشم پوشی از نامه بر این نکته تاکید دارد که چه سیاست عذاب آور و دردناکی پیش روی قانونگذارانی قرار دارد که با مخالفت رهبران تل اویو دست به گریبانند.

وی در یک پست الکترونیکی نوشت : همان گونه که قبلا گفتم ، نیل به یک توافق از راه مذاکره و سیاسی پیامدی است که ارجحیت دارد و کنگره نقش مهمی در بررسی هرگونه توافق ایفا می کند. کرولی نیز بیانیه کوتاه مشابهی صادر کرده است.

دیلان ویلیامز نایب رییس بخش امور دولتی که حامی رویکرد سیاسی اوباما است و از نامه دمکرات ها تمجید می کند، گفت : وی نگران نیست که برخی دمکرات ها از امضای نامه خودداری کردند. وجود این حقیقت که 150 قانونگذار آماده حمایت از تفاهم در مورد چارچوب توافقنامه شده اند، نشانه این است که حمایت از چنین توافقی حتی فراتر از تنها امضا کنندگان نامه است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =